جلوگیری از دفع پروتئین در دوران بارداری

جلوگیری از دفع پروتئین در دوران بارداری

1402/10/24

پروتئینوری سطح بالایی از پروتئین در ادرار شما است. علل ممکن است شامل شرایط نسبتاً بی ضرر، از جمله کم آبی بدن یا ورزش شدید، یا جدی تر، از جمله بیماری کلیوی یا اختلالات ایمنی باشد. آزمایش می تواند پروتئینوری را تأیید کند و یک برنامه درمانی می تواند به شما در مدیریت آن کمک کند.

پروتئینوری نشان دهنده سطح بالایی از پروتئین در ادرار شما است. علت های متعددی می توانند باعث این اتفاق شوند که در صورت توجه نکردن در زمان بارداری ممکن است جنین دچار مشکل شود. در این مطلب سعی داریم تا به علت های رخ دادن این اتفاق، سوالاتی که معمولا برای تشخیص مشکل پرسیده می شود و نکات مهمی که باید رعایت کنید بپردازیم.

علت های مهم دفع پروتئین در بارداری

دفع پروتئین در بارداری به دلیل تغییرات حجم خون کمی بالاتر از افراد غیر باردار است و اگر به دکتر مراجعه کنید با این سوالات روبرو خواهید شد:

  • آیا فشارخون مرتب مانتیور می شود ؟
  • آیا وزن مادر کنترل شده؟
  • سن مادر، سن بارداری وسابقه بیماریهای داخلی مانند دیابت و... بررسی شده؟ پروتئین درادرار فقط یک پارامتر برای دسترسی به سایر اطلاعات پرخطر بودن بارداری است ودر سن بارداری کمتر از 20 هفته می تواتد دلیل بیماریهای کلیوی باشد.
  • آیا عفونت ادراری وجود ندارد؟ ( که عاملی برای ظاهرشدن پروتئین در ادرار است)
  • آزمایشات روتین بارداری انجام شده؟

نکته ای که قابل توجه است این می باشد که آیا آزمایشات روتین بارداری  از جمله cr و bun و fbs انجام شده یا نه و ممکن است این آزمایش ها را لازم باشد انجام دهید. دفع بیشتر از (300mg آلبومین در دسی لیتر) به همراه فشارخون بالای 140/90 پره اکلامپسی جهت مراقبتهای ویژه به پریناتولوژیست ارجاع داده می شود و در موارد بیماریهای داخلی و کلیوی با متخصص داخلی مشورت می شود.

نکات تغذیه ای پیشگیری دفع پروتئین در بارداری

در تغذیه به این موارد توجه ویژه ای داشته باشید:

  • مصرف غذاهای با ارزش غذایی پائین، غذاهای چرب و شکر تصفیه شده را کاهش دهید.
  • غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه و شکلات یا نوشابه های کولادار و همچنین الکل اجتناب کنید.
  • تا جایی که می توانید نمک مصرفی خود را کاهش دهید (به خصوص اگر در گروه پرخطر برای ابتلا به پره اکلامپسی قرار دارید)؛ با این حال هنوز شواهد دقیقی از اثر نمک وجود ندارد.
  • به میزان مناسب آب بنوشد و هرگز آب مصرفی خود را کاهش ندهید (چای و سایر نوشیدنی های کافئینه به عنوان آب محسوب نشده و برخلاف تصور، بی آبی بدن را تشدید می کنند).
  • مقدار کافی از غذاهای حاوی کلسیم و ویتامین D مصرف کنید. منابع غذایی سرشار از کلسیم شامل پنیر، شیر، دوغ، کلم، کلم چینی، بروکلی هستند. 
  • مصرف مکمل های غذایی که حاوی حداقل 1 گرم کلسیم است، احتمال ابتلا به پره اکلامپسی را کاهش می دهد.  سازمان بهداشت جهانی اخیراً در یک مطالعه نشان داده است که مصرف مکمل کلسیم در مقایسه با دارونما احتمال ابتلا به پره اکلامپسی را به طور متوسط کاهش می دهد. درمورد مصرف ویتامین E وC مطالعات وشواهد ضد و نقیضی وجود دارد.
  • توصیه می شود زنان باردار روزانه80 تا 100 گرم پروتئین دریافت کنند.
  • مکمل منیزیم هم در کنار کلسیم می تواند در افرادی که کمبود این ماده مغذی را دارند، از پره اکلامپسی جلوگیری کند. این دو ماده مینرال، در کنار دریافت میزان کافی پروتئین مناسب می باشد. ولی قبل از توجه به تغذیه باید به دنبال علت پروتئینوری بود.
راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما