چیکار کنم زودتر پریود بشم؟

چیکار کنم زودتر پریود بشم؟

1403/01/06

برای زودتر پریود شدن باید چیکار کرد؟

اگر واقعا نگران از دست دادن قاعدگی خود هستید و می خواهید بدانید که آیا میتوانید خیلی سریع پریود شوید یا خیر، پاسخ بسیار ساده است: نه- متأسفانه، ممکن است بیش از یک ساعت یا چند روز طول بکشد  تا پریود شوید. پریود زمانی اتفاق می‌افتند که پوشش داخلی رحم ریزش می‌کند و این فرآیند نمی‌تواند تسریع یا مجبور شود در مدت کوتاهی یک ساعت یا حتی یک روز اتفاق بیفتد. اما ایجاد چند تغییر در شیوه زندگی می تواند به شما کمک کند زودتر پریود شوید. اگر به دنبال پریود شدن فوری  و روش های باز کنندگی قوی هستید، در اینجا چند راه حل آورده شده است. اما نکته مهم این است که قبل از هر اقدامی حتما با متخصص زنان مشورت نمایید، مخصوصا برای مصرف دارو اصلا خودسرانه اقدام نکنید.

برای پریود شدن فوری چه قرصی بخورم؟

در این بخش داروهایی را معرفی میکنیم که برای پریود شدن فوری به شما کمک میکند اما دوباره تاکید میکنیم از مصرف خودسرانه داروها پرهیز نمایید:

قرص برای پریود شدن فوری

قرص لوتئین

لوتئین زمانی استفاده می شود که یک زن به دلیل سطح پایین پروژسترون از اختلالات قاعدگی رنج می برد. لوتئین را می توان به شکل قرص خوراکی یا داخل واژینال تجویز کرد. به مدت 5 تا 7 روز مصرف می شود (این باعث می شود سطح پروژسترون بدن افزایش یابد) - پس از این مدت، وقتی لوتئین را حذف می کنیم و سطح پروژسترون کاهش می یابد، قاعدگی باید ظاهر شود.

قرص مپرات

قرص مپرات نوعی هورمون زنانه است که عملکردی مشابه پروژسترون طبیعی دارد (ماده ای شیمیایی که توسط تخمدان ها در زنان تولید می شود و به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می کند). برای درمان اختلالات قاعدگی مانند پریودهای سنگین، نامنظم و عدم قاعدگی استفاده می شود. این دارو با اصلاح عدم تعادل هورمونی در بدن عمل می کند. قرص Meprate برای استفاده در صورت حساسیت به آن یا مشکلات کبدی فعال، سرطان سینه یا خونریزی واژینال تشخیص داده نشده، توصیه نمی شود. اگر مشکلات کلیوی، دیابت (سطح قند خون بالا) یا هر بیماری دیگر دارید، قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

قرص میفپریستون

مصرف قرص میفپریستون همراه با میزوپروستول به پریود شدن در مدت کوتاهی کمک می کند. میفپریستون یک داروی ضد پروژستاسیون است و میزوپروستول نوعی پروستاگلاندین است که عمدتاً برای جلوگیری از بارداری ناخواسته استفاده می شود و با القای فعالیت هورمون پروژسترون عمل می کند. با این حال، این داروها می توانند مدتی پس از مصرف باعث گرفتگی عضلات، حالت تهوع و حتی اسهال شوند.

قرص مدروکسی پروژسترون

مدروکسی پروژسترون برای درمان قاعدگی غیرطبیعی یا خونریزی نامنظم واژن استفاده می شود. مدروکسی پروژسترون همچنین برای ایجاد چرخه قاعدگی طبیعی در زنانی که در گذشته عادت ماهانه طبیعی داشتند اما حداقل 6 ماه قاعدگی نداشته اند و باردار نیستند یا در معرض یائسگی هستند نیز استفاده می شود. مدروکسی پروژسترون همچنین برای جلوگیری از رشد بیش از حد پوشش داخلی رحم (رحم) استفاده می شود و ممکن است خطر ابتلا به سرطان رحم را در بیمارانی که استروژن مصرف می کنند کاهش دهد.

چه خوراکی بخوریم که زودتر پریود شویم؟

در این بخش به پرتکرار ترین سوال یعنی برای زودتر پریود شدن چی بخوریم می پردازیم. همانطور که می دانید تغذیه یکی از مهم ترین عواملی است که موجب تاثیر در عملکرد بدن می شود و موارد زیر به تسریع پریود شدن کمک می کنند:

چه خوراکی بخوریم که زودتر پریود شویم؟

زنجبیل

زنجبیل گرمای بدن را افزایش می دهد و پریودهای زودرس را تحریک می کند. تکه های زنجبیل ممکن است طعم ناخوشایندی داشته باشند، بنابراین آن را به غذا اضافه کنید یا چای زنجبیل میل کنید. زنجبیل به انقباض رحم کمک می کند و باعث پریود میشود.

زردچوبه

زردچوبه یک ادویه با خواص بسیار بالا است و یکی از این خواص، خاصیت زردچوبه برای شروع پریود شدن است. راه‌های مختلفی وجود دارد که می توانید مصرف زردچوبه را افزایش دهید، مانند پاشیدن آن روی سبزیجات بخارپز، برنج، شیر و غذاهای دیگر. این می تواند چرخه قاعدگی شما را سرعت بخشد.

دانه گشنیز

دانه گشنیز از خوراکی‌هایی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. یکی از این خواص کمک به پریود فوری است. به همین دلیل است که دانه گشنیز کارآمدترین درمان خانگی برای دوره‌های نامنظم محسوب می شود.1 قاشق چایخوری دانه گشنیز را با ۲ فنجان آب بجوشانید و آن را به یک فنجان کاهش دهید. شما برای زودتر پریود شدنتان باید روزی 3 بار آن را میل کنید.

آناناس 

آناناس منبع خوبی از بروملین است، آنزیمی که بر سطح استروژن تأثیر می گذارد و بنابراین بر دوره های قاعدگی شما تأثیر می گذارد. همچنین ممکن است به کاهش التهاب کمک کند و بنابراین ممکن است به حل دوره های نامنظم مرتبط با التهاب کمک کند. این ممکن است در شرایطی مانند PCOS، که با التهاب درجه پایین همراه است، کمک کند. با این حال، شواهد علمی کافی برای حمایت از استفاده از آناناس برای ایجاد قاعدگی وجود ندارد. 

ویتامین C 

بسیاری از مردم بر این باورند که مصرف غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات، کیوی، توت فرنگی، گواوا و ... می‌تواند باعث قاعدگی شما شود. اعتقاد بر این است که ویتامین C یا اسید اسکوربیک می تواند سطح استروژن شما را افزایش دهد و سطح پروژسترون را کاهش دهد. این می تواند باعث انقباض رحم و شکسته شدن پوشش داخلی رحم و خونریزی قاعدگی شود. باز هم، اگرچه ویتامین C برای سلامتی شما بسیار مفید است، خواص پریود شدن آن توسط شواهد علمی محکمی تایید نشده است. 

جعفری

برای افزایش فعالیت استروژنیک، به سراغ جعفری بروید. سرشار از ویتامین C است و همانطور که قبلا ذکر شد، ویتامین C باعث ایجاد قاعدگی زودرس می شود. می توانید آن را به شکل چای مصرف کنید زیرا انقباض رحم را تحریک می کند. باید بگوییم که دمنوش جعفری برای خانمهای شیرده و خانم‌هایی که بیماری کلیوی دارند، توصیه نمیشود.

کنجد 

شاید شنیده باشید که مصرف کنجد می تواند به زودتر پریود شدن شما کمک کند. در میان مزایای سلامتی احتمالی آن، ادعاهایی وجود دارد که ممکن است عملکرد استروژن و حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و به کاهش وزن کمک کند. دانه‌های کنجد ممکن است التهاب، سطح کلسترول و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهند. با این حال، شواهد علمی کافی برای حمایت از استفاده از دانه های کنجد برای دوره های پریود وجود ندارد.

چای یا قهوه

مصرف کافئین خود را محدود کنید (2 تا 3 فنجان در روز) یا گیاهان ملایم را برای چایی که می توانید مصرف کنید مانند چای بابونه، زنجبیل، جعفری یا رزماری ترجیح دهید. اعتقاد بر این است که این گیاهان کمی رحم را منقبض می کنند. هیچ مطالعه ای برای تصدیق این موضوع وجود ندارد، اما برخی از زنان از امتحان نمودن این روش نتیجه گرفته اند.

چه زمانی باید برای زودتر پریود شدن به پزشک مراجعه کرد؟

خانمهای عزیز برای یک یا دو ماه نباید نگران تغییر جزئی در چرخه قاعدگی یا پریودهای نامنظم باشید. با این حال، اگر بیش از دو ماه به طور مداوم پریودهای نامنظم دارید، باید با متخصص زنان مشورت کنید، زیرا می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد. همچنین در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید با پزشک مشورت کنید:

  • گرفتگی شدید شکم
  • تورم در ناحیه شکم
  • جریان خون شدید در تمام روزهای پریودهای قبلی
    اگر قاعدگی شما بیش از 1-2 هفته ادامه داشته باشد
  • اگر بین دو سیکل قاعدگی لکه بینی دارید
  • اگر به مدت 90 روز پریود نشدید

پریودهای نامنظم ممکن است به دلایل مختلفی مانند عدم تعادل هورمونی به دلیل استرس، کمبود خواب، رژیم غذایی نامناسب، سندرم تخمدان پلی کیستیک و غیره اتفاق بیفتد. بهترین راه برای اینکه عادت ماهانه شما به موقع برسد، پیروی از یک سبک زندگی سالم متشکل از یک رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم ،برنامه خواب منظم  و همچنین عدم مصرف  سیگار است. اگر هنوز برای چند ماه پریودهای نامنظم را تجربه می کنید، باید فوراً با دکتر مشورت کنید که ممکن است آزمایش خون را برای بررسی سطوح هورمونی بدن شما و شروع درمان توصیه کند.

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما