کیست ساده تخمدان در بارداری

کیست ساده تخمدان در بارداری

1400/09/23
آیا کیست ساده تخمدان دربارداری خطرناک است؟
 
جسم زرد مسئول تولید پروژسترون در دوران بارداری است و به طور معمول در حدود هفته هشتم بارداری برطرف می کند. اکثر کیست‌های مرتبط با بارداری، مانند کیست‌های جسم زرد و فولیکولی، در سن 16-14 هفته بارداری برطرف می‌شوند و از نظر هورمونی بارداری را ساپورت میکنند و امکان مدیریت محافظه‌کارانه را فراهم می‌کنند. نتایج مطالعات بالینی نشان می داد که یک کیست تخمدان ساده در 29 درصد بیماران مشاهده شد. کیست‌ها بعد از هفته هشتم بارداری کمتر دیده می‌شد و توزیع یکسانی بین آنهایی که در سمت راست و سمت چپ لگن قرار داشتند، وجود داشت. قطر کیست با سن حاملگی متفاوت نبود و بیشتر قطر میانگین در محدوده 1-3 سانتی متر بود. عدم وجود کیست اغلب با بارداری پوچ در سونوگرافی بعدی همراه بود (خطر نسبی، 2.8)، اما وجود یا عدم وجود آن با عدم پیشرفت بیش از سه ماهه اول، حاملگی خارج از رحم یا مرگ جنین داخل رحمی ارتباطی نداشت.به نظر می‌رسد وجود کیست‌های ساده تخمدان در سه ماهه اول، که ممکن است نمایانگر کیست‌های جسم زرد باشد، به دلیل ارتباط آن با بروز کمتر بارداری پوچ و معمولا از رشد اولیه بارداری حمایت می‌کند.
در مدت حاملگی 16 تا 20 هفته، تا 96 درصد توده‌ها خودبه‌خود برطرف می‌شوند. وقتی کیست‌ها بزرگتر از 5 سانتی‌متر باشند یا دارای مورفولوژی پیچیده باشند، احتمال رفع شدن کیست‌ها کمتر است.  کیست‌های ساده با قطر کمتر از 6 سانتی‌متر، خطر بدخیمی کمتر از 1 درصد دارند. کیست‌های جسم زرد نسبت به کیست‌های فولیکولی بزرگ‌تر و علامت‌دارتر هستند و بیشتر مستعد خونریزی و پارگی مي باشند. کیست های فولیکولار معمولا کوچکتر هستند و خونریزی داخلی نسبتاً نادر است.
 
نکته بالینی در تشخیص افتراقی های کیست ساده تخمدان می باشد که عبارتند از:
1. بارداری خارج رحمی که باتوجه به اینکه دربعضی موارد کیست ساده تخمدان با درد همراه است ودرمانگر را به اشتباه می اندازد که با بررسی از طریق تیتراژHCG  وسونوگرافی  واژینال رد میشود.
2. عفونت های دستگاه ادراری ممکن است در صورت دیده شدن کیست ساده نادیده گرفته شود  که چک کردن شمارش سلول های خونی وکشت وکامل ادرار رد می شود.
3. تورسیون وپارگی کیست که معمولا در سایز کوچک کیست ساده تخمدان این اتفاق نادر است.
4. آبسه لوله ای تخمدانی  که معمولا به شکل کیست های سپتوم دار دیده میشوند وکمتر با نمای کیست ساده هستند در صورت درد پایدار بهتر است سایر توده های لگنی نیز رد شود وشمارش سلولهای خونی درخواست شود.
5. آپاندیسیت که درصورت درد مداوم وعلائم گوارشی با جراح عمومی جهت رد این موارد وشکم حاد مشورت گرفته شود.
6.  کیست های تکا لوتئین ولوتئوم بارداری که در ادامه توضیح می دهیم.
توده هایی که مدت طولانی تری باقی می مانند ممکن است بر اساس یافته های بالینی و شواهد رادیولوژیک، نیاز به بررسی بیشتر برای بیماری نئوپلاستیک بالقوه داشته باشند.مطالعات CA125 سرم در بارداری توصیه نمی‌شود، زیرا سطوح می‌تواند در بارداری طبیعی، به‌ویژه در سه ماهه اول و دوم بارداری، نوسانات زیادی داشته باشد و در بسیاری از شرایط خوش‌خیم افزایش یابد.  بیماران منتخبی که دارای توده‌های آدنکسی بزرگ و پایدار هستند که یافته‌های سونوگرافی در آنها  حاکی از ریسک بالای بدخیمی نیست، ویزیت وجراحی بعداز زایمان پیشنهاد می‌کنند. با این حال، در موقعیت‌هایی که کیست‌ها علامتدار هستند، از جمله ایجاد درد و ناراحتی، یا با رشد سریع در سونوگرافی سریال، برداشتن با جراحی باید در نظر گرفته شود.
اگر احتمال بدخیمی وجود داشته باشد و جراحی حین زایمان ضروری باشد، خطر آسیب رساندن به بارداری با تاخیر در درمان سنجیده می شود، اما عمل جراحی به طور کلی تا اواسط سه ماهه دوم، زمانی که اکثر کیست ها برطرف شده اند، به تعویق می افتد. برخی از شرایط تخمدان منحصر به فرد حاملگی شامل تخمدان بیش از حد تحریک شده، سندرم تحریک بیش از حد تخمدان، hyperreactio luteinalis، کیست های تکالوتئین و لوتئوم بارداری است. تخمدان های بیش از حد تحریک شده نشان دهنده پاسخ طبیعی تخمدان به سطوح hCG در گردش است و معمولاً در زنانی که تحت القای تخمک گذاری قرار گرفته اند دیده می شود.
 
www.medscape .com
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما