خوابیدن روی شکم برای زنان باردار؛اطلاعات مهم!

خوابیدن روی شکم برای زنان باردار؛اطلاعات مهم!

1400/04/14

 خوابیدن روی شکم برای زنان باردار؛اطلاعات مهم!

آیا باردار هستید و می خواهید روی شکم بخوابید؟ شاید تعجب کنید اگر بدانید که خوابیدن روی شکم برای یک زن باردار چقدر خطرناک است. پاسخ صحیح پزشکی را می توانید در این مقاله بخوانید.
در دوران بارداری ، زن باردار باید به خوبی از خطرات و آسیب های احتمالی هر کاری که ممکن است انجام دهد آگاه باشد ، مانند موقعیت های خواب در بارداری.
بنابراین ، در زیر برخی از رایج ترین سوالات یک زن باردار در مورد خوابیدن روی شکم و پاسخ صحیح پزشکی آنها به علاوه  اطلاعات مهم در مورد خواب زنان باردار را بررسی خواهیم کرد.
 

آیا در طول بارداری می توان روی شکم خوابید؟

پاسخ به این سوال به سن حاملگی بستگی دارد و نکات زیر باید برای این سوال برسی شود:
1.بارداری در مراحل اولیه: در اینجا پاسخ این است که یک  زن باردار می تواند  بدون ترس روی شکم بخوابد، خصوصاً اگر این وضعیت برای او راحت باشد و هیچ نوع ناراحتی برای او ایجاد نکند. خوابیدن روی شکم برای یک زن باردار در مراحل اولیه بارداری به جنین آسیب نمی رساند ، زیرا کاملاً توسط مایع آمنیوتیک ، و توسط عضلات قوی رحم محافظت می شود. اما باید توجه داشت که به طور کلی خوابیدن روی شکم، به خصوص برای افرادی که از سوزش معده رنج می برند، سالم نیست.
2.بارداری در سه ماهه دوم و سوم: پاسخ در اینجا این است که ممکن است در هنگام خوابیدن یک زن باردار روی شکم آسیب زیادی نبیند، البته اگر زن باردار در معرض این موارد قرار گیرد ،خطرناک است.
 
  • احساس آرامش طبیعی در اثر خوابیدن روی شکم توسط زن باردار  و او شروع به خوابیدن روی یک طرف برای از بین بردن وزن و ناراحتی می کند.
  • افزایش اندازه معده او و بزرگ شدن رحم ، و این باعث فشار بر اندام های داخلی ، به ویژه معده می شود ، که هنگام خوابیدن روی شکم کار را بسیار دشوار می کند.
 
3.خوابیدن روی شکم در حالت بیداری
در اینجا پاسخ این است که زن باردار می تواند هر طور که می خواهد و در هر موقعیتی که بخواهد دراز بکشد به شرطی که موقعیت برای او راحت باشد.
درصورتی که خانم باردار احساس هرگونه وزن یا ناراحتی کند ، باید بلافاصله حالت خود را تغییر داده و دراز بکشد یا در وضعیت راحت تری بنشیند و بالش های حمایتی منحنی وجود دارد که ممکن است به خانم باردار کمک کند تا راحت تر بخوابد و دراز بکشد.
 

معایب خوابیدن روی شکم برای یک زن باردار چیست؟

به طور کلی ، ترجیح داده می شود که یک زن باردار به یک طرف بخوابد ، نه به پشت و یا شکم خود. به عنوان مثال خوابیدن به پشت ممکن است باعث فشار اضافی به پشت و ستون فقرات شود ، به خصوص در ماه های آخر بارداری.
 
در مورد مضرات خوابیدن روی شکم در خانم باردار، همانطور که قبلاً ذکر شد ، ممکن است صدمه ای وارد نکند ، اما احتمال آسیب حتی اگر جزئی باشد ، وجود دارد ، بنابراین ترجیح داده می شود از آن اجتناب کنید.
موارد زیر برجسته ترین آسیب های احتمالی هنگام خوابیدن روی شکم برای یک زن باردار است:
  • احساس فشار اضافی به جنین در رحم در نتیجه افزایش  فشار بر دیواره های  رحم ، که با پیشرفت بارداری نازک تر می شود.
  • احساس سرگیجه و مقداری سبکی سر.
  • تسریع قابل توجه ضربان قلب در برخی از زنان باردار.
  • احساس درد در پستانها در نتیجه فشار بر آنها ، حساسیت آنها نسبت به هر زمان دیگری از بارداری بیشتر است.
  • داشتن برخی از اختلالات  معده ،  به ویژه بیماری ریفلاکس معده و مری.
  • قرار گرفتن در معرض مشکلات و درد در پشت و گردن.
  • افزایش احتمال تولد نوزاد مرده که این هنوز قطعی نیست.
 

نکاتی برای یک خواب سالم در دوران بارداری

پس از آشنایی با تمام اطلاعات مربوط به خوابیدن روی شکم برای زنان باردار ، اکنون می توانید با مجموعه ای از قوانین خوب برای خواب بارداری آشنا شوید ، موارد زیر توصیه می شود:
  • خوابیدن در یک طرف ، به خصوص در سمت چپ.
  • قرار دادن بالش بین پاها هنگام خوابیدن از یک طرف. برای حمایت و آسایش لازم برای زن باردار.
  • هنگام خواب شبانه از چند بالش برای حمایت از کمر استفاده کنید تا احساس راحتی کنید.
  • بالشهای حمایتی را زیر پاها قرار داده و کمی آنها را بالا ببرید تا از تورم و تجمع مایعات در امان بمانند .
  • با لباسهای راحت و گشاد بخوابید.
  • سازماندهی خواب به گونه ای که ترجیح داده شود هر روز در یک ساعت مشخص بخوابید.
راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما